Πρόκειται για ένα μουσείο που άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό το 1985, έχοντας ως πρωταρχικό στόχο την προβολή της ναυτικής ιστορίας παρουσιάζοντας την ιστορικής εξέλιξης της ναυσιπλοΐας στα νησιά του Αιγαίου. Ιδρύθηκε από τον Μυκονιάτη Γιώργο Μ. Δρακόπουλο και τη σύζυγό του Ιωάννα. Ενώ, στεγάζεται σε ένα παραδοσιακό κυκλαδίτικο οικοδόμημα, στην περιοχή Τρία Πηγάδια της Χώρας της Μυκόνου.
Σημαντικά εκθέματα της Μυκονιάτικης ναυτικής ιστορίας
Μεταξύ των εκθεμάτων του Ναυτικού Μουσείου Αιγαίου, περιλαμβάνονται μακέτες πλοίων, από τη Μινωική περίοδο έως τις αρχές του 20ού αιώνα, σπάνια χαρακτικά και πολλοί χάρτες. Εκτίθενται επίσης, ανασκαφικά και ενάλια ευρήματα όπως νομίσματα με ναυτικά θέματα, που χρονολογούνται από τον 5ο αιώνα π.Χ., αλλά και διάφορα όργανα ναυσιπλοΐας. Επιπλέον, το μουσείο στεγάζει μια βιβλιοθήκη που διαθέτει περίπου 5.000 σπάνια βιβλία και χειρόγραφα.
Διάσωση και διατήρηση της ναυτικής ιστορίας
Σημαντική είναι ακόμα η συνεισφορά του Ναυτικού Μουσείου Αιγαίου της Μυκόνου στη διάσωση και τη διατήρηση ιστορικών μνημείων του νησιού που σχετίζονται με τη θάλασσα. Τέτοια παραδείγματα είναι:
- Ο Φάρος Αρμενιστής, ένας από τους μεγαλύτερους φάρους του Αιγαίου, που δέσποζε στο βορειοδυτικό άκρο της Μυκόνου από 1891 έως το 1983.
- Το εμπορικό Ιστιοφόρο “Ευαγγελίστρια”, του 1940, που είναι ένα από τα τελευταία γνήσια αιγαιοπελαγίτικα ιστιοφόρα τύπου «πέραμα». Αυτό ναυπηγήθηκε στη Σύρο το 1940 από τον διάσημο καραβομαραγκό Μαυρίκο, για λογαριασμό του Μυκονιάτη καραβοκύρη Αντώνη Κ. Μπόνη.
- Αλλά και το Ατμόπλοιο πόντισης και συντήρησης τηλεφωνικών καλωδίων “Θαλής ο Μιλήσιος”. Ένα πλοίο που ναυπηγήθηκε στη Βιρτζίνια των Η.Π.Α. το 1909, μεταβιβάστηκε από την Αμερικανική στην Ελληνική κυβέρνηση το 1947 και αφού παραδόθηκε στον ΟΤΕ, εργάστηκε για την τηλεφωνική σύνδεση των ελληνικών νησιών έως το 1983. Σήμερα, το πλοίο αποτελεί ένα πλωτό τηλεπικοινωνιακό μουσείο της ιστορικής εξέλιξης των ελληνικών τηλεπικοινωνιών κατά τον 20ό αιώνα.